Nuo pramoginių laivų iki tikro buriuotojo duonos – Klaipėdoje tinkamą būdą susipažinti su jūrinėmis tradicijomis ras kiekvienas – ir ant kranto geriau besijaučiantis lankytojas, ir į nuotykį Baltijos jūroje leistis pasiryžęs atvykėlis.
Tie, kam yra tekę ilgai buriuoti ir netgi nakvoti buriniame laive, puikiai žino tą jausmą, kai pasaulis suptis pradeda krante, o jūra, net ir pikta, tampa komforto zona. Neteko patirti, bet visada norėjote leistis į nuotykį jūroje?
Klaipėdos buriavimo bendruomenė išskėstomis rankomis laukia jūros naujokų – padės susidraugauti su jūra, leis įkišti nosį į laivo virėjo (koko) valdas, kantriai mokys atskirti ir įvardinti visas laivo virves, mazgus, manevrus… O kur dar naktinis plaukimas orientuojantis pagal žvaigždes, nuotykiai bandant persirengti pasvirusiame laive ir džiaugsmas pagaliau įveikus jūros ligą.
Skamba pernelyg ekstremaliai? Pažindintis su laivais ir jūrinėmis tradicijomis galima ir kasdieniškiau, tvirčiau jaučiant žemę po kojomis, pavyzdžiui, vakarieniaujant legendiniame „Meridiane“ arba pasirinkus neįprastą nakvynės vietą laive „Tu vėjo paklausk“.
„Forelle“, „Lietuva“, „Brabander“, „Odisėja“ – tik keli vardai laivų, liudijančių nuotykingą mūsų jūreivių gyvenimą ir kviečiantys pažinčiai su giliomis buriavimo tradicijomis ir sykiu nuožmia bei romantiška Baltijos jūra.
Turtinga laivų istorija
1976 metais statyta jachta „Lietuva“ 2018 metais leidosi į įspūdingą pusantro mėnesio trukusią „Šimtmečio odisėją“ Lietuvos valstybės šimtmečio atkūrimui paminėti.
Jachtos kapitonas Osvaldas Kudzevičius prisijungti tuomet kvietė ir nepatyrusius buriuotojus, trauke įtraukdamas juos į buriuotojų kasdienybę – naktines vachtas (jūreivių budėjimo pamainos laive), laivo vedimą per audras, šeimininkavimą laive kartu su koku ir, žinoma, dovanodamas tiesiog unikalią galimybę pažinti Baltijos jūrą plaukiant legendiniu laivu, 1992–1993 metais apiplaukusiu aplink pasaulį.
„Ar buriavimas yra romantiškas? Kartais. Arba išmoksti gerbti jūrą, arba net negali su ja prasidėti. Ir mylėti savo kapitoną. Tikriausiai tai savotiška liga, jeigu jau patiko – bus ilgam“, – neseniai rašė šį pavasarį prie įgulos prisijungusi Vaida.
Ne tik „Lietuva“, neseniai pristatyta visuomenei po dvejus metus trukusio remonto, atveria mums turtingą Klaipėdos laivybos istoriją. Persikėlus į Smiltynę, pakeliui į Jūrų muziejų, Jūsų dėmesį trauks atvira laivų ekspozicija. Senujų žvejybos laivų aikštelėje rasite tikrų laivų-veteranų: 1961 metais statytą laivą „Dubingiai“, garsėjusį puikiais laimikiais, plokščiadugnę žvejų burvaltę (kurėną), dalyvaujančią mokslinėse ekspedicijose Kuršių mariose, plieninį tralbotą „PTB–7167“ ir mažąjį žvejybos tralerį „Kolyma“ (MŽT–90).
Didžiausias iš laivų-veteranų — žvejybos traleris „Dubingiai“ buvo pastatytas Klaipėdos laivų statykloje „Baltija“ ir skirtas žvejybai Atlanto vandenyne (svoris apie 330 tonų). Laivo triumuose įrengtoje salėje rengiamos parodos, vasaros sezono metu galite pasigrožėti XVIII-XIX a. graviūrų ekspozicija.
Šios vasaros naujiena — muziejus Danės upėje prišvartuotame laive „Sūduvis“. Būtinai apsilankykite šiame unikaliame laive-muziejuje! Nuo 1958 metais karybos tikslais naudotą laivą, 1999 metais Vokietija perdavė Lietuvos kariuomenės Karinėms jūrų pajėgoms. Praėjusiais metais baigęs tarnybą, jis paverstas muziejumi, kuriame pristatoma laivo istorija, misija ir svarba Karinių jūrų pajėgų tarnyboje.
Karo laivas M52 „Sūduvis“ nuo pat tarnybos pradžios 1999 metais tapo vienu iš pagrindinių Lietuvos karinių jūrų pajėgų minų paieškos laivų. Laivas tarnavo Priešmininiame laivų divizione ir jame yra likusi visa su šia funkcija susijusi įranga: povandeniniai robotai, imitacinės minos, tralavimo įranga. Karo laivas M52 „Sūduvis“ nuo 2004 metų tapo nuolatiniu NATO pratybų dalyviu. Jis taip pat patruliavo Lietuvos teritoriniuose jūros vandenyse ir išskirtinėje ekonominėje zonoje, vykdė laivų-pažeidėjų sulaikymo, konvojavimo, paieškos, gelbėjimo ir kitas operacijas. Minų paieškos operacijų metu 1997–2000 metais būdavo aptinkama 60–80 sprogmenų, šiuo metu per metus aptinkami tik vienetai.
„Nors laivas pastatytas daugiau nei prieš 60 metų, – sakė Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė, – tačiau yra puikiai išsilaikęs, tiesiog unikalus: jis yra medinis, nepritraukia metalo, tai jį apsaugo nuo minų. Tai gana retas ir ypatingas inžinerinis statinys.“
Muziejaus vadovė pabrėžė, kad itin džiugu ir simboliška, kad laivas-muziejus duris atvėrė Lietuvos Karinėms jūrų pajėgoms minint 30-metį.
Galimybė tapti didžiausio burlaivio įgulos nariu Turbūt nedaug kas žino, kad didžiausiu Lietuvoje tradicinio stiliaus burlaiviu „Brabander“ galima plaukti ir neturintiems patirties, bet norintiems išbandyti burlaivio jūreivio duoną. Ir tokia galimybė yra tik Klaipėdoje.
Kaip sako Klaipėdos universitetui priklausančio laivo kapitonas Ričardas Ramanauskas, „Brabander“ nėra keleivinis laivas, tad ir juo plaukia ne keleiviai, o įgula. Tai ir yra tikras burlaivio atsivėrimas visuomenei.
Pasak R. Ramanausko, „Brabander“ yra vienintelis tokio tipo burlaivis. „Jei būtų konkurentų, tai būtų galima lyginti“, – sako kapitonas.
Laivas tarnauja ir moksliniams tikslams, ir studentų praktikoms. Tačiau jei žavi įgulos kasdienybė tradiciniame burlaivyje, pats laikas išbandyti – organizuojami edukaciniai plaukimai visuomenei.
„Atsiranda grupės žmonių, kurie nori kažkur nuplaukti, kažkur pakeliauti ar tiesiog įgyti jūrinės praktikos“, – pasakojo „Brabander“ kapitonas. – „Tokie žmonės tampa mokomosios įgulos nariais. Visi supažindinami su instrukcijomis, dalyvauja burlaivio valdyme. Jie ir vairuoja dienomis ar naktimis, prižiūri tvarką. Bulvių skutimas ar indų plovimas irgi yra viena iš gyvenimo laive dalių“, – pasakojo didžiausio tradicinio burlaivio kapitonas.
„Galiausiai, tokie žmonės jūrą pamato iš įspūdingo burlaivio, o ne iš paplūdimio“, — pridūrė kapitonas, drąsindamas visus norinčius išbandyti plaukimą unikaliu burlaiviu.
Neįprastos pramogos komandai
Kitas Klaipėdos universiteto laivas – „Odisėja“ – taip pat siūlo artimą pažintį su laivu ir jūra. Dvistiebė jachta yra mokomoji, skirta edukaciniams plaukimams ir buriavimo mokymams.
„Odisėja“ kviečia į kelionę visus, norinčius patirti gyvenimo jūroje iššūkius bei romantiką, tuo pačiu įgyjant laivo valdymui reikalingų įgūdžių. Jachta, priešingai nei „Brabander“, gali plaukti ir Kuršių mariose, todėl prisidėję prie jos įgulos galite aplankyti Juodkrantę ar Nidą.
„Odisėja“ organizuoja ir dienos, ir jau gerokai ilgesnes mokomąsias išvykas, bandant prisijaukinti ir laivą, ir Baltijos jūrą. Plaukimas gali tapti puikia pramoga šeimai arba net komandinėms pramogoms (team building – angl.).
Kelių dienų ar net savaitės išvyka gali tapti nepamirštama pramoga nedidelei komandai, mat jachtoje yra 8 miegamos vietos. Na, o jei nuspręsite leistis į trumpesnę kelionę ir miegoti grįžti į krantą, laive tilps ir iki 12 žmonių.
„Jeigu mes gyvename jūrinėje valstybėje, turime jūrą pažinti ne tik iš paplūdimio. Jūrą turime išbandyti ir patirti, išplaukti pro uosto vartus“, – sakė Klaipėdos universiteto atstovė Ana Timonina–Mickevičienė.
„Meridianas“ gurmanus kviečia visus metus
„Meridiano“ laivą, skalaujamą Danės upės vandens, neabejotinai žino kiekvienas. Pastatytas Suomijoje dar 1948 metais, dabar jis džiugina ne tik akis, bet ir skrandį, mat laive veikia ir restoranas, anot jį valdančios bendrovės vadovo Gedimino Gudavičiaus, laukiantis visų.
Restoranas kviečia lankytojus visus metus – laive telpa net 80 svečių, įkurta ir atskira banketinė salė 14 asmenų, o vasarą mėgautis šefo patiekalais galima ir denyje arba prie pat laivo įrengtoje terasoje.
„Meridianas“ yra miesto simbolis, tačiau tai nereiškia, kad valgyti jame yra didelė prabanga. Šis restoranas skirtas visiems“, – tikino pašnekovas.
Tarp restorano svečių jis pastebi ir nuolatinių lankytojų, kasdien ateinančių čia pasimėgauti dienos pietumis arba vakariene. Vasarą, žinoma, čia suplūsta visa Lietuva, užsuka ir Klaipėdoje prisišvartavusių kruizinių laivų keleiviai.
Restorano „Meridianas“ virtuvė – europietiška su Viduržemio jūros natomis, akcentuojat jūrinį miestiečio identitetą.
„Meniu mes keičiame bent du kartus per metus. Taip pat kasdien pateikiame vis kitą dienos pietų pasiūlymą, be to, turime ir specialius šefo patiekalų pasiūlymus“, – sakė G. Gudavičius.
Susitinkam pas „Olgą“?
Jeigu Klaipėdoje iš praeivių netyčia išgirsite frazę „eime pas Olgą“, greičiausiai tai bus kvietimas stabtelti Danėje plūduriuojančiame sename laive „Olga“. Kadaise senas burinis krovininis laivas dabar atgimė kaip baras su neįpareigojančia aplinka. Nors „Olga“ denį lankytojams atvėrė visai neseniai, tačiau iškart tapo jaunimo mėgiama vieta.
„Laivas nupirktas dar 2016 metais, ir nuo to laiko jam bandome gauti finansavimą, kad jis vėl taptų buriniu. Norime jį paversti vėl tokiu, koks jis buvo prieš 116 metų, kai buvo pastatytas. Sukūrėme tinklalapį, o jei rasime finansavimą, laivas išplauks į tolimas šalis. Nes jis yra tikrai unikalus“, — apie „Olgą“ kalbėjo Justas Šniuolis, vienas laivo atkūrėjų.
Laivą įsigijusių jaunų žmonių vizija – su „Olga“ leistis į ekspedicijas aplink pasaulį. Tačiau kol ta vizija netapo realybe, į laivą renkasi žmonės, kuriems po darbų ar savaitgalį pokalbiai ir užkandžiai denyje yra smagiau nei tradicinės kavinės.
O pradžia buvo labai netikėta – laivo denyje pernai įvyko keli renginiai, koncertai.
„Pamatėme, kad žmonėms patinka pabūti laive, gerai praleisti laiką. Tad šįmet nutarėme padaryti užkandinę, kad daugiau ateitų žmonių“, – pasakojo Justas.
Į „Olgą“ pradžioje pradėjo rinktis klaipėdiečiai, o dabar jau atkanka ir svečiai iš Vilniaus ar Kauno. Atsiliepimai apie „Olgą“ greitai išplito socialiniuose tinkluose.
„Mes laivą palikome tokį seną, koks jis ir atrodė. Todėl jį pamėgo labai įvairūs žmonės“, – teigė pašnekovas.
Nakvynė ant vandens ir pramoginės kelionės
Jeigu savaitė jūroje skamba pernelyg ekstremaliai, bet ieškote kažko neįprasto, kodėl nepabandžius pramoginio plaukimo palei Kuršių Nerijos krantus ar nakvynės laive?
Pastarąją siūlo „Tu vėjo paklausk“ įgula. 2019 metais ilgamečio jūrininko dukra Jovita Traškevičiūtė savo tėvo laivą pavertė viešbučiu. Dabar Danės vandenų sūpuojamame laive įrengtos dvi miegamosios vietos. Savininkė įspėja, kad didelių patogumų, pavyzdžiui, dušo ar virtuvės, čia nėra. Vis tik laivo-viešbučio lankytojus, matyt, masina galimybė paklausti vėjo, kokius sapnus jis atneš.
J. Traškevičiūtė su šeima siūlo ne tik romantišką nakvynę laive, bet ir nuomoja laivelius įvairioms šventėms.
Tarp pamėgtų ir įvairioms progoms švęsti tinkamų laivų paminėtinas ir laivas „Forelle“. Šiemet jo įgula siūlo kelis maršrutus. Vienas jų – pusantros valandos ekskursija siekiant pažinti Klaipėdos uostą iš arti. Jos metu pamatysite suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalą, prieš jus atsivers Kuršių nerijos grožis ir pasitiks didieji uoste prisišvartavę laivai. Laivą galima ir išsinuomoti savo šventei.
Informacijos šaltinis lrytas.lt